Informatie

40UP Fitness is er voor iedereen maar richt zich vooral op 40 plussers.

Wanneer je de veertig bent gepasseerd is het belangrijk je lichaam goed te blijven verzorgen, om het lichaam en de geest fit te houden. Fit zijn betekent lichamelijke inspanning langer vol kunnen houden, minder snel vermoeid raken en meer kracht ontwikkelen.

Naar mate men ouder wordt vinden veranderingen in het lichaam plaats oa:

  • Afname van spierkracht en spiermassa;
  • Afname van snelheid en lenigheid;
  • Afname van de capaciteit van hart en bloedvaten;
  • Bot structuren veranderen, boten worden broosser.

Fitness kan een onderdeel zijn van een actieve levensstijl.
Het helpt je om de nadelige veranderingen van je lichaam sterk vertragen en profijt te hebben van alle voordelen die een fit lichaam met zich mee brengt.

Voordelen van fitness op latere leeftijd:

  • Sterkere spieren, gewrichten, pezen en botten (minder botontkalking);
  • Spieren, pezen en gewrichten worden leniger (minder snel last van stijfheid);
  • Stabieler gewicht (minder kans op overgewicht);
  • Gelukkiger en gezonder gevoel.

Zie ook het advies van de Gezondheidsraad, klik hier.

Wanneer fitness onder goede en professionele begeleiding gebeurd is de kans op overtraining of een blessure erg klein. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld hardlopen, hier is de kans op een blessure erg groot. Dit kan leiden tot frustratie en demotivatie.

Bij 40UP Fitness is het mogelijk individueel te trainen, een zogenaamde Persoonlijke Training, maar ook samen met je partner, vriend, collega of buurman, een DUO training. Klik hier voor meer informatie over de trainingen.

Voordat er wordt begonnen met trainen is het belangrijk wensen en doelen helder te hebben bij de sporter. Middels een intakegesprek brengen we dit in kaart.

Tijdens het intakegesprek worden ook eventuele bijzonderheden van de sporter besproken, zijn er blessures, wat is het sportverleden, enz.

Ook zullen er een aantal metingen worden gedaan zoals oa de bloeddruk, het vetpercentage en spiermassa.

Op basis van het intake gesprek wordt een persoonlijk trainingsplan gemaakt. Het trainingsplan zorgt voor optimale resultaten en duidelijkheid voor de sporter.

Wanneer start met fitness is het belangrijk om verder in het dagelijks leven ook actief te zijn. Neem wat vaker de fiets, ga ’s avonds een stuk wandelen, neem de trap ipv de lift enz.